Лилия Ангелова
Определено краят на 2011 г. се оказа тежък за Българската православна църква (БПЦ).
Както заяви Пловдивският митрополит дядо Николай, става дума за „умишлен заговор срещу Църквата, чиято цел е да разруши нейните устои.”
Колко е прав само! Но шило в торба стои ли, че и нашите медии да си замълчат, когато пред очите им станало истинско Чудо. В разгара на световната финансова криза, сякаш за да окуражи всички бедни и многострадални българи, Господ направи така, че Варненският и Великопреславският митрополит Кирил да се появи в един от най-новите и скъпи автомобили, които се предлагат на световния пазар – Линкълн MKZ Хибрид, модел 2012 година!!! Не само това, но и Негово високопреосвещенство свидетелства пред журналисти за голямата си благодат и Чудото, като го потвърди гордо с думите, че „само американският президент се вози на „Линкълн MKZ Хибрид” и поясни, че е сменил пежото си, защото харчело много. Чудото се допълни и от факта, че дядо Кирил не се притеснявал от финансови проверки, защото новият му автомобил не бил купен с църковни пари.
Но това е то – българите сме си неверници. И макар че в интерес на истината подобни, но не чак толкова силни, чудеса от лукс в БПЦ се случват от доста години насам, ние все не вярвахме. На всичкото отгоре, вместо да благодарят от сърце на Господ за сторената на БПЦ благодат, Министерството на финансите и КТ „Подкрепа” веднага нададоха вой и пратиха проверка на Синода. И то с едни такива безбожни въпроси „Откъде Синодът има пари за луксозни придобивки? Как са разходвани в продължение на 10 години държавните субсидии за БПЦ? Как се плащат осигуровките на хората, които работят за църквата?” Та се стигна и чак до настояването за прилагане на Закона за досиетата и към БПЦ.
Светият синод първоначално бе готов да даде информация за проверката на сътрудниците на бившите служби. Но после, по идея на митрополит Кирил и на Неврокопския владика Натанаил, реши да не го прави под предлог, че БПЦ не е „религиозна общност”, а е „вероизповедание”. Юристи от Конституционния съд обаче ги обориха с тълкувателно решение що е то „религиозна общност”. Исканата информация за проверка на сътрудниците на Държавна сигурност (ДС) трябваше да бъде дадена. „Така в навечерието на великото и славно Рождество Христово Върховната църковна управа показа, че не се притеснява от огласяването на всепобеждаващото оръжие на Господа Иисуса Христа – Истината”, посочи в решението си Светият синод.
Междувременно, притиснат от неверниците на Чудото, а може би и от заплахата, че се отворят досиетата (Неведоми са пътищата Божии!), Варненският митрополит подаде оставка, недоволен от „управлението на Синода”. „Често висшите духовници вземат някакво решение, а веднага след това то или се отменя, или не се изпълнява реално”, каза той. Така в негово лице БПЦ изгуби един доста амбициозен бъдещ глава и „реформатор” „в разцвета на силите си”. Ами така де, както Господ е казал: „Приеми богатство, ако то е заслужено!”, коментираха от неговата епархия съкрушените му поддържници.
„Виждам намесата на лукавия в тази тенденция на анархия”, заяви пловдивският митрополит дядо Николай в своето Рождественско интервю пред Dnes.bg. За проверките в храмовете той коментира, че няма как в институция на 2000 години да има трудови договори, тъй като „трудовият договор между епископа, владиката и свещеникът е актът на ръкополагането”.
Малко след това на 31-ви декември, в навечерието на Новата година, ние, миряните, станахме свидетели на едно още по-голямо чудо, което не се беше случвало в света от времето на светата Инквизиция. Но дори и тогава подобен род чудеса не са се развивали по нашите православни земи… Та на 31-ви декември БПЦ заклейми остро всякакви опити на медицината да се справи с репродуктивните проблеми на миряните. Ин-витрото и заместващото майчинство бяха заклеймени, защото „сериозно нарушават благословената среда и богоустановените форми на човешкото зачатие, чадорождение, отглеждане и възпитание”, защото „възжеланото родителство се превръща в самоцел, която измества първопричината на близостта между мъжа и жената – тяхната любов и копнежа им взаимно да се подпомагат и ощастливяват като личности с общ път” и защото „са израз на безразсъдно противопоставяне и усъмняване в Божията премъдрост, блага воля и спасяваща любов към нас, човеците. С тяхното прилагане донорите на човешки биологичен материал, лекарите и най-вече бездетните съпрузи показват, че не са познали или че са изгубили християнската надежда, което представлява тежка форма на безбожие, униние или богохулство, която св. пророк и цар Давид определя така: „Рече безумец в сърце си: „няма Бог” (Пс. 13:1). Според св. пророк Исаия: „Горко ономува, който се препира със Създателя си. Чиреп от земните чирепи! Ще каже ли глината грънчарю: какво правиш? и твоето дело ще каже ли за тебе: той няма ръце?” (Ис. 45:9).”
Тъй като тази Господня истина ни застигна в момент, когато всичките миряни още живеехме в духа на Рождеството, не бива да съдим спонтанно възникналия в интернет форумите въпрос: „Щяха ли светите отци да познаят бременната с Младенеца Дева Мария, ако я срещнеха на пътя си? Та нали и тя е заченала не по установения от Бога ред на земята, нито от „близостта между мъжа и жената”, а да не говорим, че е носела в утробата си най-големия Богохулник, Който Се направи равен на Отца!”
Притеснени до смърт в ХХІ век БПЦ да не анатемоса ин-витро родените деца, родителските организации реагираха светкавично. „Сдружение „Зачатие” и фондация „Искам бебе” непрестанно работят за повишаване информираността на обществото за истинската същност и причините за безплодието, за неговата профилактика и начините за лечението му”, се казва в становището им. „Наша основна цел е обединяване на хората и сваляне на клеймото на безплодието като наказание за грехове, което от векове религията налага най-вече върху жената.”
Такова фиаско за годината наистина никой не си е представял за БПЦ. Дори скептиците вече проумяха неотложността на искането към ООН за допълнителен текст към клаузите за правата на човека: „Да премахне прилагането на „анатема” в религиите и понятието „враг” в социално-гражданските отношения.”
2012 г. започна с опровержения как БПЦ не е срещу ин-витрото, а само срещу сурогатното майчинство. Заваляха закъснели, някак нелепи, извинения за проявеното невежество. Твърде късно, за да спасят авторитета на институцията.
2012 г. започна и с подписка на леви български интелектуалци за защита на БПЦ. „Отродителската психология се прокламира като едва ли не първо условие за приобщеността ни към Европейския съюз от политици и за жалост от някои медии. С отблъскващи манипулации се прави опит да се подменят фундаментални ценности, каузи и национални цели. Преследва се подлата цел достойните архиереи, които защитават православието и отечественото достойнство и чест, да бъдат принизени в очите на паството”, се казва в подписката, явно по повод предстоящото отваряне на досиетата.
Но ние не можем да не го поискаме. Ние трябва да знаем дали в нарушение на светото тайнство на изповедта, някои са докладвали изповедите ни на ДС. Дали в нарушение на обета за „нестижание” някои не превърнаха в разграден дом имотите на БПЦ и не се облагодетелстваха лично. Най-сетне, трябва да сме наясно кому служи БПЦ през последните няколко десетилетия. Това поне й го дължим – и като историческа памет, и като дълг към заслугите й. Защото очевидно е извършена подмяна – и на ценности, и на служение… И този подмяна не е извършена от нас, обикновените, „отродили се” миряни, уважаеми господа леви интелектуалци и бивши интернационалисти-атеисти. Защото за нас е несъмнена и дълбоко съкровена вярата, изказана от Пенчо Славейков в неговата „Кървава песен”: „Бог и България са единство в двойна плът!”
П.П. Междувременно, докато подготвяхме този брой на вестника за отпечатване, станаха ясни резултатите от проверката на Комисията по досиетата за агентите на ДС сред висшите духовници в България. Резултатите са трагични. От 15-те проверени членове на Светия синод, 11 са били сътрудници на ДС. Сред агентите на ДС не са само патриарх Максим, Ловчанският митрополит Гавриил, Доростолският митрополит Амвросий и най-младият сред висшите духовници – Пловдивският митрополит Николай. В повечето разкрити досиета няма дати за снемане от отчет (т.е. са действащи), има данни, че срещу доносите са получавани заплащания. Повечето агенти са били към Шесто управление (политическата полиция), други – към Първо управление (разузнаването), а един е бил и в контраразузнаването.
Ако краят на 2011 г. се оказа тежък за БПЦ, то началото на 2012 г. е наистина катастрофално. За нас остава единствено надеждата, че Църквата, подобно на своя Господ Иисус Христос, ще успее да възкръсне от пепелищата на комунистическото си минало и ще съумее да бъде вярна не на буквата, а на Духа на Неговото Учение на Любовта. Защото буквите, написани от хората, с времето избледняват и се изтриват, но Духът остава.
Бъдете първият коментирал "Българската Православна Църква в изпитания"